top of page

Bæredygtighed

Transport branchens fremtidige omstilling.

12-DSCF8721.jpg

Den nye generation: Aerodynamiske Lastbiler

Hvert år udvikles der på at forbedre effektiviteten og sikkerheden af de
køretøjer vi anvender.


Vi bestræber os på at holde vores flåde opdateret, således at vi løser transport opgaverne med det bedst mulige udstyr. 


Der er for nyligt sket et skub i udviklingen grundet lovgivning om køretøjslængde, samt at der generelt i europa indføres vejskat, indført i Danmark 1/1-2025. 

Det betyder at der nu er en ny
CO₂ klassificering på alle køretøjerne, og vi bestræber os på fra nu af at lande i bedst mulige CO₂ -klasse ved udskiftning af køretøjer. 

Klasse 1-3 er forbeholdt fossile brændstof typer, klasse 4 hybrid og 5 el/brint.

 

Helt konkret betyder det, at køretøjerne i Co2 Klasse 3 vil udlede ca 8% mindre end tidligere, hvilket er en betydelig reducering.

Vi har i dag sat 7
CO₂ klasse 3 biler i drift, og har 15 yderligere på vej som ender i klasse 2 eller 3.


Læs mere om de nye gældene klasser på https://vejafgifter.dk/

 

4-DSCF8701.jpg

Investering i bedre CO Klasser

At få et køretøj i en bedre CO₂-klasse kræver en investering, da køretøjet skal performe bedre end gennemsnittet for at få en højere klasse.

Det er derfor et tilvalg, og ikke en selvfølge, at vi har specificeret vores nye Mercedes Actros med Procabin, i kombination med vægt reduktioner.

Ved indgangen til 2025 havde vi 2 biler i CO₂-klasse 2 – i dag har vi 7 i CO₂-klasse 3. På nuværende tidspunkt er det desværre ikke muligt at bestille yderligere køretøjer i klasse 3, da kravet til CO₂ pr. km hæves hvert år den 1. juli på et teoretisk niveau, og leverandørerne kan ikke længere følge med pr.fra 1. Juli 2025.

Alligevel ser det ud til, at 8 af de 19 nye Mercedes Actros-biler ender i klasse 3 pr. 1. indregistreringsdato, mens de resterende placeres i klasse 2. Vi håber, at reglerne for køretøjs dimensioner vil udvikle sig i takt med forhøjede krav, således at vi fortsat har mulighed for at klassificere i CO₂-klasse 2 eller 3 i fremtiden.

 

Uanset klassificeringen er der tale om en markant reduktion i brændstof forbrug i forhold til de køretøjer, de erstatter. Hvert nyt køretøj er i praksis 6–9% mere effektivt, hvilket både gavner miljøet og forbedrer vores drift.

20-DSCF8744.jpg

Chaufførkomfort

Actros Procabin er udviklet med særligt fokus på chaufføren. Da mange af vores chauffører sover ude, er det afgørende, at der er god plads og høj komfort. Samtidig er køretøjerne udstyret med markedets mest moderne navigationssystemer og førerassistentsystemer.

12-DSCF8721.jpg

Effektivitet og aerodynamik

At kabinerne nu må være længere, har gjort det muligt at reducere luftmodstanden, hvilket sænker brændstofforbruget. Vi indsamler løbende data for at dokumentere, hvor stor forbedringen er i praksis.

7-DSCF8705.jpg

Forsyning og vedligehold

En afgørende del af at drive en effektiv lastbilflåde er løbende og korrekt vedligeholdelse. Her spiller Ejner Hessel en central rolle med deres Uptime Management, hvor lokale værkfører overvåger alle køretøjer og sikrer planlagte besøg med forudsigelighed og samlet vedligeholdelse.

95-DSCF4665.jpg

Co2 udregning

Forsøg med el-medbringertruck

Vi måler præcist CO₂-udledning med Dynafleet-enheder monteret i alle vores biler.
 

Vi arbejder aktivt på at få en grønnere profil og forbedre derfor datadisciplinen, så vi kan måle effekten af vores tiltag med konkrete tal.
 

Vores største udledning kommer fra brændstofforbrug, som også er en stor udgift.

Derfor minimerer vi tomkørsel og det totale antal kørte kilometer og forbedrer vores digitale planlægningsværktøjer.

 

Som kunde kan du trygt booke ordrer i enhver størrelse, og vi vil reducere aftrykket så meget som muligt.

I november 2022 satte vi Danmarks første el-drevne medbringertruck i drift.
 

Erfaringen viser, at trucken fungerer godt, så længe den oplades dagligt efter arbejde.

Under drift er den støjsvag og skaber færre gener for chaufføren og modtageren, især indendørs.

En el-medbringertruck sparer cirka 650 liter brændstof om året, svarende til omkring 600 kg CO₂.

I august 2023 satte vi yderligere tre el-medbringertrucks i drift, som permanent erstatter tre dieseldrevne medbringertrucks.

CO₂ tal per booking

Dokumentation af klimaaftryk er et stigende krav, og vi gør vores bedste for at levere nøjagtige tal til vores kunder.
 

Vi er ærlige om vores aftryk og arbejder på at beregne realistiske tal pr. booking automatisk.
 

Det er ikke enkelt at udregne den præcise mængde CO₂ pr. ordre, da hver booking kun udgør en del af den totale kørsel.
 

Derfor er det nødvendigt at tage højde for, hvor stor en procentdel af bilens kapacitet der er belastet, og hvor mange kilometer der er kørt.

Ydermere kan flere afhentninger øge de kørte kilometer, men det er mere bæredygtigt at fylde bilerne op.
 

Vi har ansvar for at reducere den totale kørsel og maksimere lastkapaciteten, og vi vil derfor bestræbe os på at oplyse kunden om disse forhold.

Klimaforandringer er en af vor tids største udfordringer og kræver handling og samarbejde.
 

Transportsektoren er desværre ikke langt med omstillingen, da det kræver megen energi at transportere store mængder materiale, som samfundet ikke kan undvære i længere perioder.

Selvom vi løbende udskifter vores køretøjer til nyere modeller med mere effektive motorer, er der et gennemsnitligt CO-udslip på ca. 0,89 kg pr. kilometer.
 

Der er desværre ingen funktionelle alternativer endnu, da der er store udfordringer med infrastruktur, lasteevne, rækkevidde eller en kombination af disse.
 

Vi følger nøje udviklingen af el-, hydrogen- og gasdrevne lastbiler samt den nødvendige infrastruktur.

Siden 2021 har vi øget indsatsen på dataindsamling og digitalisering af forretningen.
 

For os er det nødvendigt at kunne indsamle data automatisk og upartisk.
 

Vi indsamler data fra GPS,  kørecomputere og validerer målingerne mod estimeret forbrug.
 

Vi måler også vore chaufføres kørsel og belønner dem for at køre mere miljøvenligt.

Læs mere hos ITD

Dataindsamlingen har til formål at opstille målbare enheder, så vi kan sikre, at vores CO-reducerende tiltag har den ønskede effekt.
 

Derudover kan vi oplyse vores kunder om CO-udledningen, da der i stigende grad stilles krav til rapportering af dette.

bottom of page