top of page

Bæredygtighed

Transport branchens fremtidige omstilling.

295524558_2340279979471246_3969244393043605614_n.jpg
95-DSCF4665.jpg

Co2 udregning

Forsøg med el-medbringertruck

Vi måler præcist CO2-udledning med Dynafleet-enheder monteret i alle vores biler.
 

Vi arbejder aktivt på at få en grønnere profil og forbedre derfor datadisciplinen, så vi kan måle effekten af vores tiltag med konkrete tal.
 

Vores største udledning kommer fra brændstofforbrug, som også er en stor udgift.

Derfor minimerer vi tomkørsel og det totale antal kørte kilometer og forbedrer vores digitale planlægningsværktøjer.

 

Som kunde kan du trygt booke ordrer i enhver størrelse, og vi vil reducere aftrykket så meget som muligt.

I november 2022 satte vi Danmarks første el-drevne medbringertruck i drift.
 

Erfaringen viser, at trucken fungerer godt, så længe den oplades dagligt efter arbejde.

Under drift er den støjsvag og skaber færre gener for chaufføren og modtageren, især indendørs.

En el-medbringertruck sparer cirka 650 liter brændstof om året, svarende til omkring 600 kg CO2.

I august 2023 satte vi yderligere tre el-medbringertrucks i drift, som permanent erstatter tre dieseldrevne medbringertrucks.

Co2 tal per booking

Dokumentation af klimaaftryk er et stigende krav, og vi gør vores bedste for at levere nøjagtige tal til vores kunder.
 

Vi er ærlige om vores aftryk og arbejder på at beregne realistiske tal pr. booking automatisk.
 

Det er ikke enkelt at udregne den præcise mængde CO2 pr. ordre, da hver booking kun udgør en del af den totale kørsel.
 

Derfor er det nødvendigt at tage højde for, hvor stor en procentdel af bilens kapacitet der er belastet, og hvor mange kilometer der er kørt.

Ydermere kan flere afhentninger øge de kørte kilometer, men det er mere bæredygtigt at fylde bilerne op.
 

Vi har ansvar for at reducere den totale kørsel og maksimere lastkapaciteten, og vi vil derfor bestræbe os på at oplyse kunden om disse forhold.

Klimaforandringer er en af vor tids største udfordringer og kræver handling og samarbejde.
 

Transportsektoren er desværre ikke langt med omstillingen, da det kræver megen energi at transportere store mængder materiale, som samfundet ikke kan undvære i længere perioder.

Selvom vi løbende udskifter vores køretøjer til nyere modeller med mere effektive motorer, er der et gennemsnitligt CO2-udslip på ca. 0,63 kg pr. kilometer.
 

Der er desværre ingen funktionelle alternativer endnu, da der er store udfordringer med infrastruktur, lasteevne, rækkevidde eller en kombination af disse.
 

Vi følger nøje udviklingen af el-, hydrogen- og gasdrevne lastbiler samt den nødvendige infrastruktur.

Siden 2021 har vi øget indsatsen på dataindsamling og digitalisering af forretningen.
 

For os er det nødvendigt at kunne indsamle data automatisk og upartisk.
 

Vi indsamler data fra GPS,  kørecomputere og validerer målingerne mod estimeret forbrug.
 

Vi måler også vore chaufføres kørsel og belønner dem for at køre mere miljøvenligt.

Læs mere hos ITD

Dataindsamlingen har til formål at opstille målbare enheder, så vi kan sikre, at vores CO2-reducerende tiltag har den ønskede effekt.
 

Derudover kan vi oplyse vores kunder om CO2-udledningen, da der i stigende grad stilles krav til rapportering af dette.

bottom of page